Thursday, July 1, 2010

walaweh~.

yeah!. dengan bangganya yana ingin menyatakan
yana sudah yakin walau bukan dengan 100%.

oops sebelum tu, assalamualaikum, salam satu malaysia, salam perpaduan,
salam khamis, salam penat lepas angkat barang pindah rumah, *em perlu ke state disitu?. :p

ok,back to story, apa yang yakin ni?. yeah, yakin bercakap di depan tanpa rasa nervous, gugup, gigil, semua tu la. hehe selepas 2* tahun baru real yakin punya la. hehe nak kata before tak pernah, em pernah jep, lagi dulu kat hostel every week kot bentang laporan, tapi agak sadis ye, terlambat sikit. huh bukan sikit lagi dah, banyak da ni. hehe :) ok, rahsia dia?. heh rahsia apa?. em ni la nak kongsi, ilmu la lebih sesuai than rahsia tu, ilmu bagaimana untuk berdepan dengan khalayak ramai. ataupun bercakap di depan ramai orang. heh bukan senang taw nak berdepan dengan manusia yang pelbagai ni. ok, sangat berterima kasih la, ngan akak, kengkawan yang bagi peluang ni, yang yana grab it as opportunity untuk baiki kelemahan yang ada.
ok, i admit it. :)

alalala, melencong lagi, mana pergi ilmu yang nak dikongsi tu?. ok, ni la yang nak dikongsi, ilmu ni pun yana dapat dari salah satu kursus yang yana pergi. orang yang bagi talk tu, fuhh he can talk for several hours non stop. how amazing. cara penyampaian dia, emosi, mimik muka, semua la sangat menarik hati siapa2 yang dengar. dia punya intro je dah sejam. dahsyat x?. dia pun sempat berkongsi la, ilmu2 untuk bagaimana kita hendak berhadapan dengan orang ramai.
p/s: ni yang yana ingat la ye~. huhu *ada salin hari tu, tapi buku dia kat tempat lain,
kalau da ada buku tu, yana update lagi ea. :)

yang pertamanya : kuasai penonton.

macam mana nak kuasai penonton tu?. hah kalaw kita diminta untuk memberi talk, try untuk biasakan diri dengan keadaan tempat tu. then try jugak untuk kenali penonton walaupun kita x kenal langsung penonton2 atau pendengar2. means, kita try untuk lihat keadaan sekeliling, orang yang akan dengan ucapan kita tu nanti. em faham x?. x reti la nak explain macam mana. tapi yang penting tu la, kuasai keadaan di sekeliling kita, supaya nanti kita x berasa kekok dan anggap keadaan tu kita dah biasa, dan juga untuk mengurangkan rasa gugup.

yang keduanya : eye contact.

ok, ni da biasa dengar kan?. em eye contact dengan semua penonton atau pendengar, jangan la, semasa kita cakap tu mata pandang atas, kiri kanan, ia menunjukkan seolah-olah kita sendiri x yakin dengan percakapan kita. so, apabila kita bercakap tu, try to make eye contact dengan semua orang. nampak lebih confidence, tapi dalam hati hanya tuhan je kan yang taw. hehe :)

yang ketiganya : idea.

selalu orang akan bagi alasan untuk xtak memberi ucapan sebab lack of ideas. ok, yana admits yang satu ini. memang selalu kekurangan idea. dan apa penyelesaiannya?. em baca segala benda yang ada, x kira la benda yang baik ke buruk ke. sebab dia boleh jadikan pro and con dalam pengucapan kita. tade la, asik nak cakap benda yang baik semata-mata. seperti pepatah, yang baik dijadikan teladan , yang buruk dijadikan pengajaran. :)


ok,setakat ni yang yana ingat tiga tu ke la, kalaw ada apa2 penambahan i'll update later kay. em semua panduan ni pun yana still gunakan untuk meyakinkan diri yana lagi untuk bercakap di hadapan manusia. *haisy xkan binatang lak kan. hehe :) yana pun masih naif lagi, tapi sekadar untuk berkongsi apa yang yana taw itu x salah kan?. :)
em setakat tu je kot. see ya next time.
wassalam.


No comments:

Related Posts with Thumbnails