Friday, June 18, 2010

homemade chocolatey making~.

wah, tidak digambarkan oleh kata2 ok, bila pandai buat chocolate sendiri. hehe senang je buat dia. *eceh, belagak la plak. tapi serius2 =.=' senang je ok!. nak belajar?. hehe masuk la kelas.. hehe :) ni pun, my mom g kelas taw. so dia perturunkan ilmu kat yana. hehe so lucky ok!. :DD
ok, semua serius nak taw macam mana nak buat. betul?. betul?. ok, sekarang kita mulakan ye.

yang pertama : pergi kedai, beli chocolate bar. tapi yang khas untuk buat chocolate sahaja ok. bukan cooking chocolate tu ea. yang selalu kita guna untuk buat kuih raya tu, bukan, bukan taw. dia ada macam2 brands.tapi yang mak beli ni, lupa plak brands apa. jenis pun ada 3, dark, milk and white chocolate. depends on what chocolate we want to make.

yang kedua : sedia untuk cairkan chocolate. ok, cara dia agak mudah ye. syarat dia jangan cairkan chocolate ni atas api. paham x?. hah macam gambar kat bawah ni. erk jelas x pict ni, agak tidak pandai ye nak lukis guna 'paint' ni. ok yang warna biru tu api, periuk, pastu dalam periuk tu chocolate. salah ea!. highlited SALAH OK!. reason dia, of course chocolate akan hangus, dan kecairan tidak akan sekata. ok, murid-murid!, faham semua. kita lanjutkan lagi ye kelas kita. ok, da cara macam ni salah, macam mana cara yang betul?. hah ni la yang cikgu nak bagitaw. first foremost, masak air. pastu masukkan dalam termos nasi tu. atau termos yang boleh tahan suhu yang panas dalam tempoh masa yang agak lama.
gambar 1

ok, next steps, patahkan chocolate bar yang besar itu kepada kepingan2 yang lebih kecil supaya lebih senang untuk cair ea. ok, macam dalam gambar 2 ni. bekas kat bawah besen itu adalah termos yang dah diisi dengan air panas. next, da siap dengan prosedur macam kat bawah ni, boleh lah cairkan chocolate anda. kacau kan sahaja dan biar dia cair sepenuhnya.
gambar 2

ok, after chocolate da cair sepenuhnya, boleh la angkat dan asingkan dengan termos tu dan untuk mengelakkan pembaziran termos tu tutup la balik, supaya nanti kalaw nak cairkan coklat untuk next round boleh la pakai yang tu je, xperlu nak masak air yang lain. ok, faham semua ye. :) ok, dah siap angkat besen tu, kacau lagi untuk next 30 to 45 minutes, reason dia: kalaw kurang kekacauan chocolate akan jadi lembap, dan agak susah untuk diuruskan ye. harap maklum ok.

done stirring, boleh la masukkan dalam piping supaya senang untuk dimasukkan dalam acuan. kalaw xnak pakai pun tape. tapi agak tidak kemas la ye. :) ok, macam dalam gamba 3 ni.
masukkan coklat dalam acuan.

gambar 3

ok, untuk perisa dalaman atau inti la, tu semua bergantung kepada citarasa anda semua, boleh letak badam, bertih beras, gajus, em kalw nak perisa seperti peppermint, capuccino, n strawberry pun boleh letak jugak. ikut selera anda semua. hehe :) pastu, da siap letak perisa semua, masuk kan dalam freezer bahagian sejuk beku ye, ni in case kurang acuan. so terpaksa la buat cara sebegini rupa. hehe :) dalam 10 minutes tu da cukup la. then, keluarkan dari acuan susun kat dalam dulang.


bertih beras

next, untuk hiasan dia plak. kalau hiasan ni kita gunakan coklat putih. steps nak cairkan sama je ngan yang kat atas tu. tade yang berubah.
pastu nak buat hiasan ni pun ikut kreativiti sendiri.


kalau macam mak, dia suruh buat macam gambar yang kat bawah ni. susun rapat2 chocolate tu, then just piping kan coklat putih. agak comel ye disitu. suka! suka!. :)


em da siap hiasan segala benda tu, ok, masuk kan dalam freezer bahagian yang biasa tu la. selama satu malam gitu. next day baru keluarkan untuk proses pengeringan. proses ni ye yang agak leceh sikit. em kalau nak cepat kering, biarkan dia bawah kipas sampai chocolate betul2 kering.



hah, ni contoh chocolate yang betul2 da kering. nampak kan difference dia.
em da kering, boleh la masukkan dalam bekas.


last but not least, motif buat chocolate:
doorgift untuk tetamu belah lelaki sempena majlis pertunangan k.long.


:)





No comments:

Related Posts with Thumbnails